Nnywellness.com

Hjelp med å sette en hjem stereoplaten Equalizer


Hjelp med å sette en hjem stereoplaten Equalizer

Lydproduksjon og reproduksjon spiller utjevning en sentral rolle i å bestemme tone og klang av innspilt materiale. Det gjør det ved å bryte samlet hørbar frekvensområdet i seksjoner som kalles "band," volumet som kan styres uavhengig. Dette gjør det mulig for eksempel å øke bassfrekvenser høyere frekvenser, og omvendt.

Typisk stereoplaten Equalizer

Equalizere på mange bilstereoanlegg må være engasjert å påvirke lyden. Noen har en knapp, vanligvis kalt "EQ," som må overføres til engasjere equalizer. Glidebryterne eller knotter på equalizeren er mest sannsynlig merket med frekvensområder som de svarer. Forskjellige equalizere har forskjellig antall glidebryterne eller knotter, men generelt har færre enn 10. De laveste frekvensene er til venstre og den høyeste til høyre.

Forbereder å utjevne

Plasser alle frekvensskyveknappene rekkevidde null desibel og lytte til musikk du vil utjevne. Når du foretar justeringene, kan du unngå å justere noen glidebryteren eller knott mer enn 10 desibel i begge retninger samtidig. God equalizer er en subtil praksis-foreta justeringer i små intervaller og gi deg selv tid å bli vant til resultatene. Lytt nøye for å bestemme hva slags equalizer behandling musikk krever for å høres bedre.

De laveste frekvensene

Øke nivået av glidebryterne eller knotter tilsvarer 20 til 50 hertz området for mer bass. Frekvenser under 20 Hz er kjent som "sub bass" området-vi føler lyder på disse frekvensene mer enn vi hører dem. Øke 20 til 50 Hz omfanget øker volumet av bass i forhold til resten av sangen. Redusere frekvenser i dette området hvis bass er for dominerende eller høyt.

Lavere middels frekvenser

Øke frekvenser i området 100 til 500 Hz å gi en tynn, svak-klingende innspillingen mer kropp. Det representerer frekvenser lavere mid-range av samlet hørbar frekvensspekteret. Lavere stemmeleie mannlige vokalist bruke dette området, som gjør mye av bakgrunnen instrumentering, som gitar, piano og visse elementer av trommer. Redusere disse frekvensene hvis noen av disse elementene over dominerer mix.

Øvre middelklasse frekvenser

Øker eller reduserer frekvenser i området 500 til 1000 Hz administrere nivået av øvre mid-Level lyder som kvinnelig vokalist, instrumenter som altsaksofon, trompet og klarinett. Øke disse frekvensene vil låne lysstyrken til lydbildet; redusere dem vil gjøre en altfor lyse eller nasal deler, som en trompet, mindre lys. Redusere frekvenser i området hjelper også administrere altfor høyt eller lyse mellomtoner trommelyder, for eksempel toms eller snare.

Diskant frekvenser

Øke frekvenser mellom 1000 og 5000 Hz til videre hjelpe en kjedelig, altfor bass-dominerte sang lysere. Øke dette området vil også hjelpe for å få høyere frekvens instrumenter og lyder, for eksempel en høy fløyte solo- eller fiolin del. Det vil også gjøre kjedelig vokal skiller seg ut mer. Redusere disse frekvensene vil bidra til å fjerne eventuelle shrillness i lyden. For eksempel cymbal krasjer og liknende trommelen effekter er noen ganger understreket poenget med forvrengning i noen opptak. Senke frekvensene for diskant hjelper deg for å administrere dette.

Høye frekvenser

Reduser frekvenser over 5000 Hz å redusere shrillness og fjerne statisk, fresende eller andre høyfrekvent støy i lyden. Redusere frekvenser over 20000 Hz er spesielt effektivt håndtere fresende og statisk. Mange equalizere inkluderer innebygde high-cut filter for å automatisk gjøre alle frekvenser over dette punktet fordi lyd informasjon på disse frekvensene sjelden bidrar noe ønskelig å lyden. På den annen side, redusere disse frekvensene for mye kan gjøre høye instrumenter, slik som piccolo, høres tynn.